Maleisië 2013

De ‘echte’ reis begint in Maleisië, waar we de KuipWagen hebben opgehaald.

Kuala Lumpur - Durians not allowed
Als je dit in de hotellift ziet dan weet je dat je tropisch Azië bent.
Kuala Lumpur - Petronas Towers
We beginnen onze reis door Maleisië in Kuala Lumpur. En dan moet je natuurlijk naar de Petronas Towers, ook als je hoogtevrees hebt.
Kuala Lumpur - Butterfly Park
De nationale vlinder van Maleisië in het Butterfly Park, Kuala Lumpur.
Kuala Lumpur - Hornbill in Bird Park
We vonden deze Hornbill indrukwekkender. Hij kwam onze lunch even bekijken in het Bird Park, Kuala Lumpur.
Kampung Balik Batu - On the beach of the Strait of Melacca
De eerste nacht dat we de KuipWagen hebben. Een beach chalet aan de Straat van Malakka. Een plek waar normaal gesproken geen westerse toeristen komen, dus we trekken wel wat (positieve) aandacht.
Kampung Balik Batu - A little friend
Deze local was het meest hardnekkig.
Melaka - St. Pauls Church with Dutch grave stones
In Melakka zijn nog sporen uit de Nederlandse tijd te vinden. Zoals deze grafstenen bij de St. Pauls Church.
Melaka - Old town street view
Het oude centrum van Melakka bestaat eigenlijk uit drie straatjes met koloniale architectuur.
Melaka - Tiger God in Cheng Hoon Teng Temple
Het oude centrum voelt nu vooral Chinees. Dit zijn beelden voor de Tijgergod in de Cheng Hoon tempel.
Melaka - Rikshas Melaka style
Riksja’s Melakka-stijl zijn niet over het hoofd te zien. Naast uitbundige versiering en verlichting zit er op elke riksja ook een enorme boombox met vooral foute jaren 80 hits.
Melaka - Satey Celup - fondue in satey sauce
Hier was Coen in de zevende hemel: satay celup. Oftewel fonduen in saté saus. Moesten we wel ruim een uur voor in de rij staan, maar het was de moeite waard.
Tasik Bera - View over lake Bera
Van Malakka zijn we naar het Bera meer gereden. Hier hebben we eerste nacht in de KuipWagen geslapen, op de camping bij het meer.
Tasik Bera - Spotting OK
En het thuisfront even laten weten waar we zijn en dat alles OK is.
Tasik Bera - Monkeys all over the campsite
Nadat we ’s avonds nog twee uilen en vuurvliegjes hadden gezien, werden we ’s ochtends wakker met apen in de bomen rondom ons.
Bachok - oostkust Maleisie
Vervolgens door naar de oostkust. Een paar dagen relaxen in het surfdorp Cherating. Highlight was de vuurvliegjes tour waarbij Hafiz de vliegjes naar de boot lokte. Daarna richting het noorden, duidelijk meer conservatief moslimgebied (niet langer de top-40 hits). De moesson komt eraan, we waren blij dat dit resort aan het strand in Bachok nog open was.
Kota Bahru - supersized Buddha
Rond Kota Bahru liggen verschillende boeddhistische tempels, waaronder deze met supersized boeddha.
Kuala Lipis
Toen we uit Kota Bahru wegreden brak de moesson echt los. De hele dag in de stromende regen gereden en na een nacht in Kangar in Kuala Lipis uitgekomen. Daar klaarde het iets op en konden we een middagwandeling maken. Mooi plaatje zonder de bijbehorende muskieten!
Taman Negara - banjir jalan tutup
Na Kuala Lipis wilden we naar het nationale park Taman Negara, maar de moesson gooide overstromingen in het eten. Banjir, jalan en tutup betekent niet veel goeds…..
Taman Negara - dus niet
De weg is dicht door een overstroming. Zelfs met snorkel is 2 meter water toch iets te veel van het natte. Later bleek dat in het park auto´s tot het dak in het water stonden toen de rivier ineens 8 meter hoger kwam. Dus uiteindelijk zijn we blij dat we daar niet meer gekomen zijn.
Cameron Highlands - Boh theeplantage
We zijn het hogerop gaan zoeken, de Cameron HIghlands in. Veel koeler en vol met groente, fruit en thee. Voor de liefhebbers, er rijden ook duizenden oude Defenders rond. Op de Boh theeplantage hebben we rondgekeken in een theefabriek en van het uitzicht genoten.
Cameron Highlands - nat
De Camerons zijn wel hoog maar niet droog. Prachtige maar steile hiking trails door bossen vol mos en varens.
Cameron Highlands - doorweekt
Na zo’n 5 uur wandelen waren we totaal doorweekt. We hadden wel poncho’s mee maar die bleken heel onhandig bij het klauteren tussen de boomwortels. Dan maar nat.
Ipoh - koloniale centrum
Na 3 dagen zijn we de kou van de Camerons ontvlucht (het is er niet warmer dan 25 graden, maar het voelde veel kouder). Het oude centrum van Ipoh staat vol koloniale gebouwen. En weer lekker warm!
Ipoh - Sam Poh Tong
Rond Ipoh liggen allerlei boeddhistische tempels in grotten in de kalksteen rotsen. Bij de Sam Poh Tong is een schildpaddenvijver met mini rotsen compleet met mini tempels.
Ipoh - aapjes kijken bij Kek Lok Tong
De Kek Lok Tong is een tempelgrot die opent op een prachtige tuin. Ook geliefd bij Makaken. De vraag is wie nou wie bekijkt.
Kuala Kansar - paleis van de sultan van Perak
Het paleis van de sultan van Perak in Kuala Kansar lijkt zo uit 1000-en-1-nacht te komen.
Kuala Sepetang - mangrove park
Bij het mangrove park in Kuala Sepatang kan je met droge voeten door de mangroves dwalen.
Kuala Sepetang - mangrove rups
Kleurrijke bewoner van de mangroves.
Kuala Sepetang - mangrove krab
Deze wil zich verstoppen in de modder tussen de mangrove wortels maar met zulke felle kleuren is dat lastig.
Georgetown - Njonja huis
In Georgetown zijn een paar Njonja huizen (handelaars van Chinese oorsprong) gerestaureerd. Hun rijkdom is duidelijk zichtbaar.
Georgetown - street art
Coen probeert het aan te leggen met een weinig spraakzame dame. Mensen komen speciaal naar Georgetown voor de straatkunst.
Georgetown - pindanoten
December en pepernoten! Toch niet, het zijn pindakoekjes die alleen Coen heerlijk vindt.
Georgetown - Koo kongsi
Detail van de Koo Kongsi, een tempel van de Koo clan in Georgetown.
Pulau Penang - Kek Lok Si tempel bord
Gelukkig bleken ongelukken iets minder `inevitable´ dan op het bord bij de ingang stond. We zijn ongeschonden de Kek Lok Si tempel weer uitgekomen.
Pulau Penang - Kek Lok Si tempel
De Kek Lok Si is een aaneenschakeling van tempels op een berg. Bij de meesten was een fascinerende verzameling aan souvenirs bijna direct naast het altaar te koop.
Pulau Penang - Kek Lok Si nieuwe tempelbeelden
Zoals bij veel boeddhistische tempels wordt er volop bijgebouwd. Deze hertjes staan te wachten op een mooi plekje.
Sungai Selim Canopy Walk
Taman Negara was overstroomd, die bij Penang was ingestort, maar bij Sungai Selim konden we eindelijk de boomtoppen in met een Canopy Walk.
Sungai Selim park
Voor de meeste Maleisische bezoekers is de rivier de echte attractie van Sungai Selim park. Tassen vol met eten en vooral badspullen voor een goede schrobbeurt in de rivier.
Taman Negara Perlis
Op de valreep in Maleisië kamperen in het nationale park Taman Negara Perlis. We zijn hier al voorbij het checkpoint, Thailand was nog geen kilometer verder.
Taman Negara Perlis - aap
Tijdens het avondeten hadden we gezelschap van deze heer die zijn eigen maaltje bij elkaar scharrelde.
Taman Negara Perlis - Gua Burma
In het park met een gids de Gua Burma grot in. Na een rustig begin over vlonders werd het al snel op je knieën in een riviertje door smalle doorgangen kruipen.
Taman Negara Perlis - Gua Burma exit
Nat, modderig maar voldaan aan het eind van de grot. Op naar Thailand!