Maleisië – praktische zaken

Malaysia

Maleisië kwamen we via Port Klang (de haven bij Kuala Lumpur) binnen. Bij een haven doen ze niets anders dan goederen inklaren dus hier moest al het papierwerk kloppen. Het was onze eerste verscheping dus best wel spannend, maar met de juiste mensen ging het uiteindelijk erg soepel.

We hebben een 20ft container en het Nederlandse deel van de verscheping geregeld via HACON. Supersnelle reactie op onze (vele!) vragen en wat ons betreft een aanrader.

Onze agent in Maleisië was Freight Masters Logistic. Ook zij reageerden telkens supersnel op onze vragen en hebben ons ook op weg geholpen met het andere papierwerk in Maleisië. Uiteindelijk hoefden we alleen ons Carnet af te geven, een machtiging te tekenen zodat zij de inklaring konden doen en bij hun loods te verschijnen om de auto uit de container te halen. Relaxed begin van de reis dus en ook een aanrader voor het inklaren in KL.

Qua papierwerk heb je voor Maleisië als eerste een Carnet de Passage nodig. Aan te vragen bij de ADAC in Duitsland. Voor gedetailleerde info check de site van Slippers op Reis. Hou er wel rekening mee dat ADAC het Carnet met super snailmail verstuurt op de datum dat het Carnet ingaat. Het duurde bij ons 1.5 week voor het Carnet uit München aankwam, wat erg krap werd met onze vertrekdatum (altijd fijn wat extra spanning vlak voor vertrek…).

Verder moet je een autoverzekering hebben (WA) en een ICP (International Circulation Permit). Wij hebben beide via de Automobile Association of Malaysia geregeld. Omdat de AAM beide afgeeft hadden we geen kip-en-ei probleem (je krijgt geen verzekering zonder ICP en geen ICP zonder verzekering, dus….). Het hoofdkantoor regelt de verzekering (gaat allemaal via de mail). Op ons verzoek konden we de papieren bij het AAM kantoor in Kuala Lumpur ophalen.

Als Nederlander krijg je bij binnenkomst in Maleisië een visum-vrije periode van 90 dagen. Wij vlogen met een enkele reis vanaf Saigon naar KL. Bij het inchecken bij AirAsia gaf dit enkeltje wel wat vragen. Nadat we beloofd hadden zelf een ticket te kopen in KL bij douaneproblemen mochten we door. In KL werden er geen vragen gesteld, kregen we probleemloos een stempel en werd ons een fijne vakantie gewenst. Heel makkelijk allemaal dus.

Met Carnet, WA en ICP is de papiercollectie compleet voor Maleisië en konden we gaan rijden. Onderweg hoorden we Caroline en Stephen, andere overlanders met deels dezelfde route, nog wel een bijzonder verhaal over brandstof. De Maleisische overheid subsidieert brandstof stevig (dat hadden wij bij het tanken ook al gemerkt :)). Om te voorkomen dat Thai en Singaporezen hiervan profiteren mag RON95 alleen aan auto’s op Maleisisch kenteken verkocht worden (buitenlanders mogen wel RON97 tanken). Meer van belang voor ons is dat in een straal van 50km van de grens je maximaal 20 liter diesel mag tanken. Wij zijn van plan nog even af te vullen voor we de grens met Thailand over gaan om nog een graantje mee te pikken van de subsidies. Dat moeten we dus ruim voor grens doen; het valt meestal wel op als we voor en achter volgooien (=270 liter tanken).